Foredrag af Henning Friis Poulsen, DTU Fysik

Detektiv i den usynlige verden

Herunder kan du se foredraget "Detektiv i den usynlige verden".

Materialeforsker og professor Henning Friis Poulsen fra DTU Fysik fortæller om:

Detektiv i den usynlige verden
Når vi mennesker skal undersøge ting bruger vi blandt andet vores øjne. Men hvad nu, hvis det, vi vil undersøge, er så småt, at vores øjne slet ikke er gode nok? I dette foredrag skal du høre om, hvordan forskerne undersøger de allermindste dele, som alle materialer er lavet af. Dele, der er så små, at der kunne være en million af dem bare i punktummet for enden af denne sætning.

Ved at bruge supermikroskoper, har forskerne for eksempel løst gåden om, hvorfor lotusplanternes blade aldrig bliver våde. Forskerne har også kigget ind i vindmøllevinger for at finde ud af, hvorfor de nogle gange knækker. I fremtiden kan supermikroskoperne måske også hjælpe os med at lave renere energi og udvikle bedre medicin.

Download Hennings præsentation (filmklip fra foredrag herunder)

3D film af flues bevægelser (slide 13)

'Magnifying the Universe' - Flot interaktiv animation, hvor du og dine elever kan zoome ind på det største og det mindste i Universet. God animation til at illustrere, hvor ufatteligt små atomer er og ufatteligt stort Universet er.

Henning Friis Poulsen
Professor, Sektionsleder